Med et ønske om å lage funksjonelle og stilige sportsklær av ypperste kvalitet startet Jørgen Jørgensen selskapet J.J. Norrøna Sportsartikler og Lærvarefabrikk i 1929. 

Fjerde generasjon har nå overtatt driften av Norrøna som ikke lenger bare inkluderer klesproduksjon, men også 13 egne butikker (10 i Norge og 3 i Sverige) og en nettbutikk som selger varer ovqer hele verden.

Lær å kjenne din målgruppe og ditt publikum, så man kan nå dem på best mulig måte med best mulig innhold til riktigst mulig tid. I tillegg er det viktig å spørre seg selv hver gang man skal publisere noe, hva som er meningen med innholdet. Er det for å underholde dem, lære dem noe eller inspirere dem, avslutter Jens Løland.

Jens Løland
E-Commerce Manager, Norrøna

Mens mange av konkurrentene satser på å selge sportsutstyr ved hjelp av lave priser og aggressiv markedsføring, har Norrøna en helt annen tilnærming til kundene. Sentralt hos Norrøna står digitale medier. Det er ikke tilfeldig. Kundereisen starter nemlig sjelden med at noen tilfeldigvis kommer inn i en Norrøna-butikk, men et eller annet sted i den digitale sfæren der kunden på jakt etter riktig bekledning for opplevelser i naturen kommer over relevant innhold fra Norrøna, enten det er på Norrona.com, Facebook, Instagram eller Twitter. 

Jens Løland som er E-Commerce Manager hos Norrøna forteller at alt det selskapet foretar seg, skal bidra til at Norrøna assosieres med kvalitet, design og funksjonelle klær i kombinasjon med fantastiske naturopplevelser.

- For oss er det viktig at våre kunder kan identifisere seg med Norrøna. Derfor gjør vi alt vi kan for å være en inspirasjonskilde, slik at de kommer seg ut i naturen og opplever den på sin egen måte. Innholdsmarkedsføring er vårt desidert viktigste verktøy for dette.

Egne ambassadører

Selv om Norrøna lager mye godt innhold, er det viktig at innholdet faktisk blir spredd ut i markedet. En viktig kanal for å spre innholdet er selvsagt deres egen nettside Norrona.com som er langt mer enn en nettbutikk. På nett har Norrøna blant annet lagt ut artikler, turguider og videoer.

enhetscollageNorrona.jpg

Sosiale og tradisjonelle medier er også viktig for Norrøna. Det samme er nyhetsbrev som sendes ut annenhver uke til kundedatabasen.

Et annet og sentralt virkemiddel for å få spredd innholdet som produseres, er via Norrønas ambassadører. Dette er personer som ikke er ansatt i selskapet, men som er med i utviklingen av nye kolleksjoner og på den måten får et nært og tett forhold til Norrøna. I dag samarbeider selskapet blant annet med polfarer Børge Ousland, snowboarder Andres Ygre Wiig og fjellklatrerne Magnus Midtbø og Robert Caspersen som alle holder høyt internasjonalt nivå. Dette samarbeidet sikrer Norrøna god hjelp i utviklingen av nye kolleksjoner, samtidig som ambassadørene i kraft av sin status i de ulike sportsmiljøene, sikrer Norrøna mye positiv oppmerksomhet uten at Norrønas markedsavdeling selv trenger å mase.

- Siden de så tidlig i prosessen med utviklingen av et konsept, blir de involvert i å tilpasse kolleksjonen til målgruppen som de representerer og får et veldig stort eierskap til produktene. De er derfor ofte veldig ivrige på å få ut bilder og videoer fra testingen og er ikke noe vi trenger å be om.

norrona_butikk.jpg

Dokumenterer alt

Som en del av kommunikasjonsstrategien er det viktig for Norrøna å dokumentere så mye som mulig fra produksjonsprosessen i ulike deler av organisasjonen med bilder og video. Dette kan være alt fra møter der nye kolleksjoner diskuteres, til møter der prototyper utvikles og senere testes i ekspedisjoner av Norrønas ambassadører. Fra første idémøte til en ny kolleksjon er ute i butikk og på nett, kan det gå så mye som tre år. Alt godt dokumentert av selskapets egne medarbeidere.

- For oss fungerer det veldig godt å ha en egen innholdsavdeling. I kombinasjon med et tett samarbeid med våre ambassadører sikres vi en rød tråd i all vår kommunikasjon, noe som hadde vært vanskeligere med et eksternt reklamebyrå som ikke er så tett på driften, forteller Jens Løland.

Hvor mye av innholdsproduksjonen som bør utvikles internt og hvor mye man kan sette bort til eksterne aktører, synes Løland det er vanskelig å gi et universelt svar på. Men én ting er helt sikkert og det er at man må vite hvem man snakke med - og hvorfor.

- Lær å kjenne din målgruppe og ditt publikum, så man kan nå dem på best mulig måte med best mulig innhold til riktigst mulig tid. I tillegg er det viktig å spørre seg selv hver gang man skal publisere noe, hva som er meningen med innholdet. Er det for å underholde dem, lære dem noe eller inspirere dem, avslutter Jens Løland.

 

Produkter

Besøk

https://www.norrona.com/