7 grunner til at kundene avbryter kjøpet i din nettbutikk

Fersk undersøkelse viser hva som får konsumentene til å forlate nettbutikk uten å handle. Vi har kartlagt hva som er de viktigste årsakene til at nettkundene forlater sine handlekurver. Mer enn tusen respondenter har delt sine erfaringer. Det er særlig syv områder som skiller seg ut.

1: Pris

Ikke overraskende er det pris som får flest til å avbryte et kjøp på nett. Hele 65 prosent i vår undersøkelse svarte at pris har vært utslagsgivende for at de har avbrutt et kjøp.

 

2: Vanskelig å finne frem i nettbutikken

42 prosent svarte at de har avbrutt kjøp på nett fordi det var vanskelig å finne frem i nettbutikken. Årsaker til dette kan for eksempel være dårlig internsøk, ulogisk oppbygging av menyen, manglende filtreringsmuligheter eller at nettsiden ikke er godt nok mobiltilpasset. En kortsiktig løsning kan for eksempel være å tilby chat i nettbutikken, mens på litt lengre sikt må det kanskje gjøres større endringer.

 

3: Fant et produkt et annet sted som passet bedre

38 prosent av de spurte i undersøkelsen har avbrutt et kjøp rett og slett fordi de fant et produkt et annet sted som passet bedre. Frafallet kan reduseres for eksempel ved å øke produktsortimentet eller tilby raskere leveranse for eksempel med utlevering i butikk eller ekspressleveranser.

 

4: Vanskelig å fullføre kjøpet

Til tross for at det har skjedd mye positivt på dette området de siste par årene, så svarte 34 prosent i undersøkelsen at problemer i checkout-prosessen har vært grunnen til at de har forlatt handlekurven. Bytte av betalingsløsning og optimalisering av kasseløsningen ved hjelp av for eksempel A/B-testing kan gi store endringer i konverteringsraten.

 

5: Trege nettsider

Hurtighet er noe som vektlegges stadig mer blant forbrukerne. Travle mennesker som etter hvert har blitt godt vant med raske nettsider, forsvinner fort når de kommer inn i en nettbutikk som skuffer på dette området. Hele 28 prosent sier at trege nettsider har vært en medvirkende årsak til at de har avbrutt et kjøp. Husk også at Google i økende grad løfter frem de raske nettsidene i sine søkeresultater.

 

6: Manglende innhold

Når man handler på nett, har man ikke anledning til å ta og føle på varene. God produktinformasjon i form av produktbilder, produktspesifikasjoner, video, informasjon om nødvendig tilbehør, inspirasjonsartikler der man viser produkter i bruk eller anmeldelser fra andre kunder er typiske eksempler på innhold som kan bidra til at kundene likevel kan føle seg trygge på at de handler riktige produkter for sitt behov. I vår undersøkelse sier 1 av 5 (21 prosent) at manglende innhold har vært avgjørende for at de har avbrutt et kjøp. Nettbutikker med stort sortiment og hyppige sesongvariasjoner kan ha en real utfordring på dette området, men uansett forsøk i alle fall å gi tilfredsstillende informasjon om dine mest besøkte produkter. På lengre sikt vil ofte et PIM-system kunne være med å bidra til bedre informasjonskvalitet.

 

7: Feil innhold

Hele 14 prosent av respondentene i vår undersøkelse har avbrutt kjøp på nett på grunn av feil innhold i nettbutikken. Om man som nettbutikk svikter på dette området vil man ikke bare risikere tapte salg ved at kundene mister tillit til nettbutikken og avstår fra å handle, men også at varer som blir kjøpt kommer i retur.

Alle tall i denne undersøkelsen er hentet fra rapporten Reimagining Commerce utgitt av Episerver. Tallene i rapporten baserer seg på svar fra 1112 amerikanske konsumenter som deltok i en stor spørreundersøkelse i regi av Episerver i oktober 2016.