5 smarte måter du kan bruke e-post for å øke salget

E-posten som markedsføringskanal har blitt spådd den sanne død i mange år, men slår tilbake gang på gang. I dag handler mye markedskommunikasjon om sosiale medier og tilhørende tweets, likes, og statusoppdateringer.

Samtidig har konkurransen i sosiale medier blitt så tøff, at e-posten har fått nytt liv. Selv om ikke alle åpner sine e-poster, er det få markedsføringskanaler som kan vise til liknende effektivitet og pris.

Det betyr likevel ikke at alt er rosenrødt.

Da Episerver i 2016 kjøpte selskapene Optivo og Peerius og innlemmet deres avanserte løsninger for 1-til-1-markedsføring, personalisering og kampanjehåndtering i Episerver CMS og Commerce, var det fordi Episerver så behovet for å gi kundene en mer personalisert kundereise basert på algoritmer, sanntidsdata og avansert kundeinnsikt.

Å lykkes med e-postmarkedsføring handler i hovedsak om følgende elementer:

  1. Bygg en kundedatabase med oppdatert kundeinformasjon (husk  nye regler med GDPR og bruk gjerne Double Opt-in)
  2. Velg en e-postleverandør
  3. Lag en innholdsstrategi
  4. Avklar ønsket frekvens på e-post
  5. Lag strategi for sendetidsoptimalisering
  6. Send ut e-poster
  7. Evaluer budskap basert på testing og statistikk

Vi vil belyse de fleste av punktene i denne artikkelen.

1. Ønsk kunden velkommen

Når kunden melder seg på dine nyhetsbrev, har kunden gjerne forventninger til hva som vil dukke opp i innboksen. Det er ikke alltid kundens forventinger til innhold og frekvens stemmer helt overens med de planene din markedsavdeling har. Bruk derfor gjerne den første e-posten til å ønske kunden velkommen og skriv noen få ord om kunden kan forvente fremover. En del aktører bruker også denne velkomstmailen til å be kunden om litt mer kundeinformasjon, slik som interesseområder og bosted.

Velkomstmeldinger (og andre standardiserte prosesser) kan med stort hell automatiseres og og basert på hva mottakeren gjør (klikker, åpner, ikke åpner…) kan videre meldinger flyte automatisk fra systemet gjennom bruk av regler og adferd.

2. Bruk ordrebekreftelse og kvittering for å selge mer

Kvittering på e-post ved kjøp i fysisk butikk er noe mange kunder setter pris på. Det samme er den automatisk genererte ordrebekreftelsen (og eventuelt fakturaen om kunden velger det betalingsalternativet) som kommer ved kjøp på nett. Bruk gjerne disse anledningene til å vise frem nye varer og bearbeide kunden med nye produktanbefalinger. 

Med nye regler for GDPR er det viktig å innhente samtykke for å sende markedsrelatert informasjon. Bruk gjerne oppmerksomheten du har får gjennom ordrebekreftelse og kvittering til å innhente nye samtykker.

3. Automatisk e-post med kundens forlatte handlekurv

De automatisk genererte nyhetsbrevene som sendes ut til kunder som har forlatt handlekurven på nett, er ofte svært effektive. Det vil de nok være også i fremtiden. Men vær oppmerksom på at med GDPR på trappene, så må du sjekke hver enkelt kunde opp mot din e-postdatabase slik at du ikke sender ut ulovlige e-poster.

4. Personalisering

Aktører som Coop, Canal Digital, Cubus sender gjerne flere hundre tusen nyhetsbrev i uken og har enormt mye trafikk til sine nettsider. Det setter store krav til de tekniske løsningene. Samtidig ligger det mye gull i de enorme kundelistene, for den som jobber med personalisering. I praksis kan alt personaliseres, enten det være seg tidspunkt på døgnet (sendetidsoptimalsering), frekvens, emnetekster og hvilket innhold (f.eks bannere, produkter og nyhetsartikler) som skal vises.

5. Segmentering

Segmentering handler om å dele opp din e-postliste i mindre deler, med mål om å treffe hver enkelt kunde bedre. Det finnes mange måter å segmentere. En variant er å dele inn kundene basert på hvor ofte de handler hos deg eller hvor ofte de åpner dine nyhetsbrev. Mange velger å begynne med segmentering og for eksempel lage ulike nyhetsbrev basert på kjønn, alder eller bosted, og i senere fase også implementere personalisert innhold.

Ønsker du å vite mer om hvordan Episervers løsninger kan brukes i forbindelse med e-post-markedsføring? Ta kontakt så gir vi deg gjerne en demo.

Kundecase: Coop øker salget med moderne e-post markedsføring