Slik skaper en av Nordens dyktigste butikkjeder en helhetlig handleopplevelse

Bolia.com regnes som en av Nordens fremste på kanalsamspill og innovasjon. Vi har sett nærmere på deres unike og svært digitale strategi.

Episerver har hjulpet Bolia.com med å levere den avanserte kjøpsopplevelsen på nett.
Episerver har hjulpet Bolia.com med å levere den avanserte kjøpsopplevelsen på nett.

Danske Bolia.com utfordrer den tradisjonelle møbelindustrien ved å forene digitale og fysiske butikkopplevelser. De er vel anerkjent for sitt konsept over hele Norden og har blant annet vunnet innovasjonsprisen på den norske konferansen Retail Innovasion.

Bolia.com bruker Episerver Digital Experience Cloud som plattform for sine vel 40 butikker og internasjonale nettbutikker for både forbruker- og forhandlermarkedet. Avansert teknologi og en unik forretningsforståelse har skapt en raskt voksende virksomhet: I fjor endte omsetningen på 94 millioner dollar.

Så hva er kjernen i strategien til Bolia.com? For interiørkjeden handler det om å skape en inspirerende kjøpsopplevelse enten kunden besøker nettsiden, vurderer et kjøp i en Bolia-butikk eller besøker en av Bolia.com sine mange uavhengige forhandlere.

Opplevelser på nett

I tillegg til å være innholdsrik og visuelt imponerende, er Bolias nettsted svært fokusert på å kombinere design og produktsortiment for å inspirere til kjøp.

- Bolia.com har blitt et forbilde for de som ønsker å se hva som er mulig når du setter kundenes opplevelse i sentrum av din digitale strategi, sier Ed Kennedy, Senior Director of Ecommerce hos Episerver.
- De har vist hva en smidig og innovativ merkevare kan gjøre med en skalerbar handelsløsning som Episerver.

Da Bolia.com sine produktspesifikasjoner er synkronisert mellom Episerver og Microsoft Dynamics, kan kundene designe en bestilling på nett og få den sendt hjem. Det er også mulig å beregne leveringsdato før produksjonen i det hele tatt har startet, ved å bruke data fra Microsoft Dynamics AX. Denne kundetilpassede løsningen står faktisk for halvparten av Bolia.coms online-inntekter.

I tillegg til slike spesialleverianser via nett, tilbyr Bolia.com også klikk-og-hent i butikk for mindre tilbehør. Forbrukerne kan reservere lamper, stoler, krakker, belysning og andre mindre gjenstander, noe som igjen driver trafikk til de fysiske butikkene. Ved bestilling kan kunden se om varen er på lager i ønsket butikk - og så hente produktet innen få timer.

Opplevelser i butikk

Bolia.com har også utviklet flere butikkinnovasjoner med utgangspunkt i sin webløsning.

Butikkansatte benytter mobile enheter som gjør Bolia.com tilgjengelig for kunder som besøker deres fysiske steder. Bolia.com-nettsiden inneholder over 500 000 produktvariasjoner som de ansatte kan dele med kundene. I tillegg benytter de butikkansatte nettsiden som sitt salgssystem for å plassere bestillinger for kunder.

Flere andre innovasjoner har også blitt mulig ved å levere en helhetlig handelsløsning.

- Det som imponerer meg mest med Bolia.com, er hvordan de ved hjelp av enkle og fortreffelige designkonsepter hopper over tradisjonelle datasiloer og tradisjonell teknologi, for å forenkle de tekniske løsningene som igjen forenkler kundeopplevelsen, sier Kennedy.

Ved hjelp av "Bolia Chipcard" har de blitt kvitt sine kasseapparater og bygget sin unike kundedatabase: Bolia Chipcard-funksjonen gjør det mulig for kunder i butikken å betale med bankkort. Betalingsprosessen er imidlertid fullført via den Episerver-drevne nettsiden. En viktig fordel ved denne tilnærmingen er at Bolia.com samler kjøp i fysisk butikk og på nett i en enkel kundeprofil, noe som gjør at Bolia.com kan tolke og analysere salgsdata videre. En annen fordel er at Bolia.com unngår de kostbare transaksjonsgebyrene som følger med tradisjonelle salgssteder.

I løpet av de første tre månedene etter at Bolia Chipcard ble lansert, gikk 11 millioner dollar gjennom deres nye betalingsløsning.

Kunder som forlater butikken uten å handle, vil motta et personlig tilbud via e-post fra den medarbeideren som jobbet med dem, inkludert spesifikasjonene for kjøpet de vurderte, og en rabatt for å stimulere til kjøp. Forbrukeren kan da fullføre dette kjøpet online og bestemme hvordan de ønsker varene levert. Tilbud som butikkene sender til kunder etter deres butikkbesøk, står for 29% av Bolia.coms onlineinntekter.

Egne forhandlertilganger

En anne del av Bolia.com sin enhetlige handelsløsning er deres B2B-løsning. Bolia.com-forhandlere kan legge inn bestillinger på vegne av forbrukere ved hjelp av nettsiden. Med deres spesifikke forhandlertilgang får de unike priser og kundeinformasjon, inkludert foreslåtte butikkpriser og marginberegninger.

Hvis en forhandler gjennomfører en designkonsultuasjon med en kunde, kan han eller hun skjule prisene fra produktsiden for å vise forbrukeren det tilpassede møbeldesignet som skal bestilles og leveres hjem til kunden.

Forhandlere, kan i likhet med Bolia.com sine egne ansatte, sende personlige tilbud etter besøk for å stimulere til kjøp. Denne løsningen gir Bolia.com tilgang til nye markeder uten å gjøre betydelige investeringer. Resultatet av denne enhetlige opplevelsen har vært en økning i omsetningen fra forhandlere på 224%, og til sammen 60 nye forhandlere til nettverket i 17 land.

Fra omnichannel til en enhetlig handel

Episerver Digital Experience Cloud ble valgt av Bolia.com og deres partner, Vertica. Vertica jobbet tett med Bolia.coms team for å lage den perfekte opplevelsen, integrere Episerver med sin Microsoft Dynamics AX-løsning, og distribuere alt via Azure Cloud.

Nettsiden Bolia.com er den sentrale opplevelsesdestinasjonen for desktop-, mobil- og butikkopplevelser, inkludert produkt-undersøkelser og kundekontoadministrasjon. Microsoft Dynamics AX brukes til å sentralisere alle kunde-, produkt- og bestillingsdata.

Episerver har hjulpet Bolia.com med å levere den avanserte luksusopplevelsen de vil ha. Azure CDN gjør at Bolia.com kan presentere HD-video- og produktbilder med høy hastighet og gjengivelse. Videre er Bolia.com en stor forbruker av systemressurser fordi de har mye trafikk kombinert med et stort produktsortiment. Også, fordi nettsiden er grunnlaget for hele virksomheten til Bolia.com i de fysiske butikkene, B2B og online, er nedetid uakseptabelt. Dette oppnås gjennom Episerver Digital Experience Cloud Service.

 

Episerver Digital Experience Cloud Service (DXC-S) er den enkleste måten å få en robust, skalerbar og sikker løsning for din digitale tilstedeværelse. Med en SLA på 99,9, automatisk skalering ved peaks, beskyttelse mot DDOS angrep og mye mer til en fast månedlig kostnad er DXC-S et trygt valg for deg som vil vokse i digitale kanaler.


Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?




Bolia


Besøk Bolia
www.bolia.com

www.bolia.com