Wilhelmsen-konsernet seiler fra konkurrentene med nye nettsider

Også i den maritime sfæren begynner digitaliseringen å sette spor. For Wilh. Wilhelmsen handler nettsidene deres om mye mer enn markedsføring.

Wilh. Wilhelmsen-konsernet består av en rekke datterselskaper. Det gjøres stadige endringer i porteføljen og et fleksibelt cms har derfor vært viktig for Wilh. Wilhelmsen.
Wilh. Wilhelmsen-konsernet består av en rekke datterselskaper. Det gjøres stadige endringer i porteføljen og et fleksibelt cms har derfor vært viktig for Wilh. Wilhelmsen.

Det gamle og ærverdige rederiet Wilh. Wilhelmsen har etter hvert utviklet seg til å bli et stort maritimt konsern med en rekke forretningsområder relatert til det våte element.

Også på nett skjer det mye. For å tilpasse seg konkurransesituasjonen og kundenes forventninger fikk konsernet nye nettsider i juni 2016.

Stacey Trodal jobber som digital kommunikasjonsrådgiver i Wilh. Wilhelmsen. Hun mener at nettstedet Wilhelmsen.com og andre digitale kontaktpunkter er nøkkelen til å skape konkurransefortrinn og sikre selskapets fremtid.

Kundenes digitale forventninger er i endring og vi ser at den maritime næringen definitivt ikke er noe unntak. Vi er vitne til et skifte bort fra en tid der nettsiden blir sett på som ren markedsføringsplattform til en tid der nettsiden blir en integrert del av kundereisen og salgsprosessen.

 

Selskaper som er i stand til å digitalisere prosesser gjennom deling av data og økt systemintegrasjon og utvikling, vil være morgendagens vinnere, mener Trodal.

Den maritime næringens digitale modenhet kan beskrives som lav sammenlignet med andre næringer. Imidlertid er dette i endring og og ting skjer raskt. Fremskritt innen teknologi og et skifte i kundens krav har ført til et behov for å fokusere på digitale kanaler og nye måter å tilby kundene større verdi.

Kåret til "beste nettsted"

Nettsatsningen ga Wilh. Wilhelmsen og deres samarbeidspartner Making Waves i november 2016 utmerkelsen "Beste nettsted" i kategorien Brand and Information på Episerver Nordic Awards 2016 i Stockholm i november. Juryen omtalte vinneren som "en perfekt balanse mellom informasjon, kunnskap og inspirasjon".

Selv for et stort børsnotert selskap kan det være mye å hente på gode digitale løsninger. Det handler om mer enn bare en fin forside, men om nyttige detaljer som skaper verdi for både avsender og mottaker.

- Vår ambisjon er å skape et forretningsverktøy som støtter kundereisen, øker engasjementet, styrker merkevaren og generer leads, forteller Trodal.

Et første skritt for å nå deres mål har vært utviklingen av en nettbasert bompengekalkulator for båter som skal gjennom Panama- eller Suezkanalen.

- Den elektroniske verktøyet ble opprettet for å bringe eksisterende og potensielle kunder tidlig i salgsprosessen på en engasjerende måte, og bidra til å bygge relasjoner ved å løse problemer på et tidlig stadium, forteller Trodal. Totalt 25 prosent av alle som har brukt bompengekalkulatoren har uttrykt ønske om å ta kontakt med Wilhelmsen etter å ha brukt verktøyet, forteller hun.

Fra divisjoner til løsningsområder

Det maritime konsernet har også forbedret navigasjonen på Wilhelmsen.com. De gamle nettsidene var fokusert rundt konsernets datterselskaper og divisjoner, mens nå er fokus på løsningsområder og hva de faktisk selger.

Wilh. Wilhelmsen bruker nå også mye bilder, illustrasjoner og video på sitt nettsted.

Ingenting kommuniserer en merkevare bedre enn gode bilder. Vi vet at det tar 50 millisekunder for en førstegangs besøkende til å bestemme om de vil bli værende på et nettsted eller forlate det. Vi har med vilje valgt å bruke store bilder og multimedia over hele nettsiden for å presentere vårt produkt og tjenestetilbud med mål om å øke engasjementet, forbedre troverdighet og styrke merkevaren.

Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?



Bransje