TOOLS-kjeden skifter arbeidsklær: Storsatser med ny nettbutikk

TOOLS har denne høsten relansert sin nettbutikk rettet mot bedriftsmarkedet.

Ingrid Bjarve i Tools (Foto: Grandefoto)
Ingrid Bjarve i Tools (Foto: Grandefoto)

TOOLS er Norges ledende leverandør av verktøy, maskiner, personlig verneutstyr og industrielt forbruksmateriell. Du finner dem på over 200 steder i Norden, hvorav 60 av deres butikker er i Norge. I Norge omsetter kjeden for cirka 2,4 milliarder i året. TOOLS' kunder er alt fra de minste enkeltpersonforetak til store konsern.

Den gamle nettløsningen til TOOLS ble etablert tidlig på 2000-tallet og var i hovedsak et prisoppslag- og ordreregistreringsverktøy uten produktbilder eller informasjon utover varebenevnelse. En enkel teknisk løsning ikke ulik løsningene mange andre B2B-selskaper i Norge fortsatt har.

Den nye nettsiden til verktøykjeden har imidlertid det meste man kan ønske seg av en god nettbutikkløsning, forteller Ingrid Bjerve, ehandelsansvarlig hos TOOLS.

- I den nye løsningen har vi fokusert mye på brukeropplevelse og god design. I tillegg har vi lagt vekt på nyttige funksjoner, som for eksempel at brukeren kan etablere flere handlekurver samtidig, brukeren ser tidligere ordre uansett kjøpskanal, brukeren kan etablere flere lister med favorittprodukter og kategorisere disse.
- Når det gjelder bilder, produktinformasjon og søkeverktøy er dette noe vi jobber kontinuerlig med, og som har høy prioritet hos oss nå, sier Bjerve.

Lettbent utviklingsteam

TOOLS har i dag ca 390 000 artikler i sitt sortiment. Med den nye nettbutikken kan de avgrense sortiment på overordnet nivå for alle brukere koblet til samme kunde, der innkjøpsledelse hos kunden ønsker å drive brukerne inn mot et standardisert sortiment.

Kjeden har i tillegg utviklet en app hvor brukeren enkelt kan scanne strekkoden på produkter for å få fram blant annet produktinformasjon, pris og sikkerhetsdata, eller de kan legge varene rett i handlekurv. Nettbutikken tilbyr også integrasjoner (såkalt punch-out) mot kunders egne systemer. De første kundene er allerede integrert. Og mer kommer, forteller en tydelig fornøyd ehandelsansvarlig.

- Vi har etablert et svært lettbent utviklingsteam og ny funksjonalitet slippes fortløpende.

Skillet mellom B2B og B2C viskes ut

Frem til nå har bedrifter som satser på bedriftsmarkedet investert lite i sine nettbutikker. Med faste kunder som vet nøyaktig hva de trenger, har selv de enkleste nettløsningene fungert greit. Men etter hvert som de forbrukerrettede nettbutikkene blir mer og mer avanserte og alle blir mer vant til e-handel, blir forventningene større til B2B-butikkene også, mener Bjerve.

- Jeg ser at flere B2B-butikker på nett i større grad får design og funksjonalitet som minner om B2C-butikker. Mye dreier seg om å finne frem til rett produkt, og her vil det være behov for gode løsninger på produktkategoriseringer, søk og produktinformasjon enten man skal benytte produktet i jobb eller privat.

TOOLS har dratt forbrukerfokuset enda litt lenger. Håndverkerkjeden lanserer nemlig om ikke lenge mulighet for å gjennomføre kjøp i deres nettbutikk med bankkort. Det er en nyttig funksjonalitet dersom bedriftskunden ønsker å gjøre opp med en gang eller ikke får innvilget kreditt. På sikt er målet å åpne opp nettbutikken også for privatkunder og vanlige forbrukere.

Ikke bare ulemper med å komme sent i gang

Hvor viktig har sømløshet og kanalsamspill vært i arbeidet med nettbutikken?

- Dette har vært svært viktig. Samtidig er det veldig utfordrende i en kompleks organisasjon. Fordelen med å satse på å utvikle nettbutikk så sent som vi gjorde, var at faget har modnet og vi fikk veldig mange gode råd på veien. Dette gjorde at vi tidlig i prosessen hadde stort fokus på hvordan nettbutikken skulle spille sammen med de andre kanalene våre, forteller Bjerve.

Hun påpeker at det er kjedens totale salg som står i fokus.

- Vi har som mål at nettbutikken skal bidra til økt omsetning i samtlige kanaler og ikke bare i nettbutikken. Omsetningen i nettbutikken tilfaller det distriktet som «eier» den enkelte kunde og dette skal bidra til at for eksempel en uteselger aktivt selger inn nettbutikken som et verktøy til sine kunder.

Helt ærlig, hvordan har responsen fra kollegene vært så langt?

- Det har generelt vært positive tilbakemeldinger fra butikker og øvrig salgsapparat i organisasjonen. Samtidig er en refleksjon vi har gjort underveis i prosessen at nettbutikken er brutalt ærlig, og viser både styrker og svakheter i egen organisasjon, prosesser og rutiner, smiler Bjerve.

- Mer organisasjonsutvikling enn systemutvikling

Da TOOLS skulle velge plattform for sin forestående nettsatsing, inviterte de flere aktuelle partnere til å workshops og ba dem å komme med løsningsforslag. De endte opp med Episerver og Degree Consulting Group som implementeringspartner.

- Valget hadde vel så mye med partner og løsningsforslag å gjøre som med plattform. Episerver ble vurdert til å være en moderne løsning med et veldig kurant språk/kode og spesielt god på innhold.

Helt til slutt, hva har dere lært i løpet av prosjektfasen dere har vært gjennom?

- Til tross for at «alle» visste at produktinformasjon var avgjørende, burde vi brukt mer ressurser på dette tidlig i prosessen. Prosjektet har også lært oss at utvikling av nettbutikk handler vel så mye om om organisasjonsutvikling som systemutvikling, avslutter Bjerve.

Ønsker du mer informasjon?




Tools


Besøk Tools
www.tools.no

www.tools.no