Flisekompaniet lanserer nettbutikk

Norges ledende fliskjede har denne høsten lansert en av kjede-Norges mest avanserte nettbutikker.

Foruten en fullverdig netthandelsløsning, inneholder Flisekompaniet.no en egen seksjon med artikler med tekst og bilder for å inspirere kundene, en kalkulator som gjør det enkelt å beregne hvor mange pakker med fliser du trenger, mulighet for å bestille gratis prøvefliser og et eget digitalt showroom der man kan teste ulike fliser og finne sine favoritter.

Nettbutikksjef i Flisekompaniet, John Moltubakk, gleder seg over at 15 måneder med hardt arbeid har gitt resultater og at nettbutikken nå er lansert.

- For en godt etablert kjede som Flisekompaniet er det mye å sette seg inn i når man skal begynne med e-handel. Det er derfor flott å endelig få lansert løsningen. Mange fra hovedkontoret og fra butikkene våre har vært involvert i prosjektet.

- Sømløshet er avgjørende for suksess

Flisekompaniet utsalgssted i longhammarvegen
Med 25 utsalgssteder over hele Norge er Flisekompaniet Norges største kjede for de som skal handle fliser til baderom, kjøkken eller uterom. Flisekompaniet eies i sin helhet av Optimera som er Norges største aktør innen byggevarer og trelast. Foto: Flisekompaniet

For en så stor og etablert kjede som Flisekompaniet har sømløshet mellom nett og butikk naturligvis vært et viktig samtaleemne i prosjektfasen. Strategien er klar.

Jeg mener at sømløshet er helt avgjørende for å lykkes. Butikken må føle det samme som kunden, at flisekompaniet.no er en forlengelse av Flisekompani-butikken. De fysiske butikkene våre er fortsatt vår viktigste salgskanal. Egentlig er e-handel «kun» en ny kanal der kundene kan treffe oss i, døgnet rundt, alle dager, hele året, sier Moltubakk.

Tilbakemeldingen fra butikk har vært positive så langt, forteller nettbutikksjefen. Etter 5 ukers drift hadde Flisekompaniet utlevert varer, solgt på nett, i 20 av deres 25 butikker.

Tre lastepaller
Varer på vei til Flisekompaniets varehus på Tiller i Trondheim. Pallen i midten er merket med rød e-handels tape, slik at det er lett for butikken som mottar varene å skille e-handels ordre fra butikk-ordre. (Foto: John Moltubakk / Flisekompaniet)

Lansert etter «godt nok-prinsippet»

Da Flisekompaniet skulle velge plattform til sin nettbutikk, ble det nedlagt mye arbeid i å kartlegge markedet. John Moltubakk har jobbet med digitale kanaler i en årrekke og god oversikt over markedet, men valgte likevel å gå møysommelig til verks før de valgte plattform for sin nettsatsing.

Vi hadde en grundig evaluering av flere byråer og to tekniske løsninger. Det var et tett løp og ikke noe stort og spesielt som ble avgjørende. Vi ønsket en robust, velprøvd og skalerbar løsning som vi kan leve med i mange år. Siden vi også er opptatt av kombinasjonen mellom inspirasjon og produktpresentasjoner synes vi dette blir løst veldig smidig i Episerver. I tillegg er det mange dyktige utviklere og byråer som jobber med Episerver, noe som ga oss en ekstra sikkerhet i valg av plattform.

Er det noe som dere ville gjort annerledes om dere kunne startet på nytt?

Arbeid med PIM har vært mer omfattende enn antatt. Vi har også erfart hvor viktig det er å sikre at ansatte som skal være med i prosjektet også får satt av nok tid til dette arbeidet.

Moltubakk legger ikke skjul på at til tross for at det har vært brukt mye ressurser på dette prosjektet er det ting som som kan bli bedre. Perfeksjoneringen kan fort bli ens verste fiende.

Jeg er tilhenger av prinsippet «godt nok» slik at vi kommer oss videre og får lansert, og det prinsippet har vi klart å leve etter i prosjektet.

Litt teknisk informasjon

  • Nettbutikken er bygd på Episerver og trioen Episerver CMS, Episerver Commerce og Episerver Find.
  • Oppslag mot 1881.no for å gjøre kunderegistrering enklere.
  • Betaling kan gjøres med Visa og Mastercard via Verifone, men også delbetaling og faktura via ResursBank.
  • Enkel innlogging med Facebook, Google eller LinkedIn.
  • Enkel håndtering av produktinformasjon og synkronisering av informasjon på tvers av kanaler ved hjelp av inRivers PIM-system.
  • Løsningen er implementert av Episervers partner Geta som også har levert løsninger for en rekke andre kjeder i Norge.

Ønsker du mer informasjon?



Bransje

Fagområde

Produkter



Flisekompaniet


Besøk Flisekompaniet
www.flisekompaniet.no

www.flisekompaniet.no