Lyko gjør verden vakrere - og netthandel med mobil en smule enklere

Lyko er en av Nordens ledende kosmetikkjeder og har en stor nettbutikk. Lyko gjør i dag suksess, men veien til topps har vært lang for den familiedrevne kjeden.

En av Lyko-kjedens cirka 40 butikker.
En av Lyko-kjedens cirka 40 butikker.

Den polske frisørlærlingen Frans Łyko ble som så mange andre jøder, tatt til fange da tyskerne inntok Polen i 1939. På utrolig vis overlevde han seks år i konsentrasjonsleir fordi tyskerne hadde bruk for hans klippeferdigheter.

Da krigen var over kunne Frans velge om han ville returnere til Polen eller dra til USA, Canada eller Sverige. Han endte opp i Dalarna i Sverige, der han fikk jobb i en frisørsalong. Der var han ansatt frem til han startet opp sin egen salong i 1952.

Den datainteresserte sønnen kommer på banen

Frans fikk etter hvert sønnen Stefan Łyko som også gikk inn i frisørfaget. Han åpner salongen "Hår & Skägg" i nabobyen Dala-Järna i 1971. Der forelsker unge Stefan seg etter hvert i bransjekollegaen Rita som også har sin egen salong. Den avvikles og Rita blir en del av unge Lykos salong.

Stefan Łyko er foruten å være en habil frisør, også interessert i datamaskiner. Han lager i 2003 en enkel nettside der han presenterer 80 forskjellige hårprodukter som den gangen var tilgjengelig på Stefan og Ritas frisørsalong.

Ett av produktene på nettsiden er Australian voks fudge shaper som Stefan hadde kjøpt med hjem fra et hårshow i London. Dette viser seg å være etterspurt i Sverige og e-poster tikker inn fra hele Sverige med et ønske om å kjøpe voksen. Rita pakker varene i lunsjrommet på salongen mellom klippingene og bestillingene sendes med postoppkrav.

Tredje generasjon Lyko overtar

La oss ikke ta hele historien i detalj, men det hele ender med at en enkel nettbutikk etableres i 2005. Og i 2008 øker man nettsatsingen ytterligere og firmanavnet Lyko Hair AB etableres. Tredje generasjon Lyko, Rickard Lyko, blir administrerende direktør og andre familiemedlemmer blir styremedlemmer.

Rickard Lyko
Rickard Lyko leder familiebedriften som nå omsetter for en lav milliard kroner, hvorav cirka halvparten er på nett.

Godt hjulpet av en kunnskapsrik og hardt arbeidende familie, leder unge Rickard Lyko en kosmetikkjede som på rekordtid har gjort det imponerende bra:

  • Lyko er en av Nordens ledende kjeder innen hårpleie og skjønnhet.
  • Lyko omsetter i dag for over 500 millioner svenske kroner og har 400 ansatte.
  • Cirka halvparten av omsetningen går via nett og resten via Lyko-kjedens cirka 40 butikker.
  • Utvalget i nettbutikken har gått fra 300 produkter i 2008 til 36 000 i dag.

Gode egenskaper på mobil avgjørende ved plattformbytte

I 2013 så Lyko at mobiltrafikken var i ferd med å ta av og de bestemte seg for å bytte netthandelsplattform for å stå bedre rustet. Etter en større gjennomgang av tilbyderne på markedet, endte Lyko opp med Episerver.
- Vi ønsket å bygge en nettside som var virkelig god og rask på mobil da vi så at det ville være viktig for fremtiden, forteller Richard Lyko til Episerver.

Les også: Hvordan Episerver kan øke din konverteringsrate på mobil

Mens mange nettbutikker fortsatt sliter med lav konverteringsrate på mobil, er dette ikke noe tema hos Lyko.

Nå er vår konverteringsrate på mobil nesten like høy som konverteringsraten på desktop, smiler en godt fornøyd Richard Lyko.
Rickard Lyko forteller om hvordan den lille familiebedriften ble til et selskap som omsetter for en lav milliard kroner.

(Foto: Lyko)

Ønsker du mer informasjon?



Bransje

Fagområde