A-Z.com: En av tidenes nordiske nettsatsinger

Zlatan Ibrahimović skal selge klær på nett. Med seg på laget har «Super-Zlatan» fått med seg det norske kleskonsernet Varner.

Zlatan og Varner satser på Episerver Commerce for deres nye nettbutikk.
Zlatan og Varner satser på Episerver Commerce for deres nye nettbutikk.

Det er sjelden en nyåpnet nettbutikk får så mye oppmerksomhet som A-Z.com. Men så er det da heller ikke hver dag en av verdens beste fotballspillere lanserer sitt eget klesmerke og nettbutikk i samarbeid med et av Nord-Europas største motekonsern.

Lanseringen av A-Z skjedde 7. juni, kun få dager før fotball-EM startet i Frankrike. Selve lanseringen ble sendt direkte via Facebook Live og har i skrivende stund blitt sett av mer enn 4,1 millioner mennesker.

Det utradisjonelle samarbeidet skal være et resultat av en undertøyskampanje Zlatan
skulle gjøre for den Varner-eide kjeden Dressmann for et par år tilbake. Ryktene sier at kjemien mellom Zlatan og Varner-sjef Petter Varner var så god, at begge parter raskt så et større potensial enn en enkeltstående reklamekampanje. Den opprinnelige ideen ble derfor vraket. Etter å ha først diskutert en egen Zlatan-kolleksjon hos Dressmann, utviklet ambisjonene seg og etter hvert bestemte duoen seg for å satse på en frittstående nettsatsing med store internasjonale ambisjoner.

Det er klart vi har store mål. Du kan ikke jobbe med Zlatan Ibrahimović og Varner-gutta uten å ha et mål. Vi starter i 11 markeder også skal vi bli en global merkevare. Vi skal velte verden, sa Jens Bonesmo, markedsdirektør i det nye selskapet Varner Ibrahimović AB, nylig til Kampanje.
- To go the whole distance from A-Z, from amateur to Zlatan, you have to practice. That's my philosophy. This brand is for all you fighters, sa Zlatan til pressen i forbindelse med lanseringen 7.juni.

Det er klart at når Zlatan Ibrahimović med sine 24,7 millioner følgere på Facebook, 14,8 millioner på Instagram og 3,6 millioner på Twitter, inviterer til lansering av ny nettbutikk, er det et utgangspunkt som de fleste netthandelsgründere ikke en gang kan drømme om. Samtidig er det enormt mye arbeid som har blitt lagt ned i løpet av de siste to årene. Selvsagt på markedsføring og produktutvikling, men også på den tekniske siden. Den nye nettsiden er bygd på Episerver Commerce.

Foruten de interne IT-ressursene fra Varner Digital Media og Varner Ibrahimovic AB, har også vi i Episerver, samt vår partner Geta og flere andre eksterne ressurser vært involvert i utviklingsarbeidet som må kunne omtales som skikkelig laginnsats.

Vi gleder oss over at de første sparkene på ballen har gått etter planen og ser frem til å følge kampen videre!

Kort om A-Z.com sin tekniske løsning:

  • A-Z.com er bygget på Episerver Commerce og Episerver Find, med stor redaksjonell frihet for slagkraftige kampanjer og bygging av merkevare.

  • Løsning er skalert og tunet for å håndtere ett stort antall besøkende pga. det store nedslagsfeltet Zlatan og A-Z har gjennom sosiale medier.

  • Det er tildels standardiserte betalingsmuligheter på tvers av de 11 markedene, og kundene kan velge å betale med alt fra Visa, Mastercard, Paypal til Klarna.

  • Tracking, analyse og marketing automation gjøres vha. Adobe Marketing Cloud og er tett integrert i løsningen.

(Foto: A-Z.com)


Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?




Varner Ibrahimovic


Besøk Varner Ibrahimovic
www.a-z.com

www.a-z.com


Varner Gruppen


Besøk Varner Gruppen
www.varner.no

www.varner.no