La ned populært magasin for å satse digitalt

Etter at medieselskapet Kampanje la ned papirmagasinet og økte satsingen på nett og konferanser, har omsetningen skutt fart.

Kampanje arrangerer Content marketing dagen 2016
Kampanje arrangerer Content marketing dagen 2016

Kampanje.com er ikke bare et nettsted for alle som ønsker å lese siste nytt fra media- og kommunikasjonsbransjen. Kampanje er også et nyhetsmedium som i seg selv er av interesse for alle som er opptatt av fremtiden til norsk fag- og nyhetspresse da medieselskapet ved mange anledninger har vist seg tilpasningsdyktige til den nye mediehverdagen.

Kampanje som tidligere var synonymt med et glanset magasin som kom i posten, har nå stort sett alle tenkelige og utenkelige redaksjonelle og kommersielle tilbud til sine lesere og annonsører, bortsett fra et papirmagasin. Det populære magasinet som ble startet i 1964 ble nemlig lagt ned i 2014.

- Vi så at det ville være en stor fordel for organisasjonen å ha et heldigitalt fokus - både på redaksjonell og kommersiell side. Med fallende printinntekter på annonser og på antall abonnenter var det et valg som måtte tas, forteller Nina Gade Tenvik som er kommersielt ansvarlig i Kampanje.

Med Kampanje sin blanding av gratis og betalte nyheter, bannerannonser, sponset innhold, podcast, jobbutlysninger, byråguider og konferanser har Kampanje skapt et av markedets mest moderne mediehus. Resultatet har heller ikke latt vente på seg: Omsetningen har økt fra 3,5 million kroner i 2009 til en forventet omsetning i 2016 på 14-15 millioner.

Totalpartner for sine kunder

Til tross for at Kampanje allerede i 2010 for første gang opplevde at inntektene fra digitale medier overgikk inntektene fra papirmagasinet og man dermed var langt foran mange andre medier når det gjaldt å tilpasse seg den nye mediehverdagen, var ikke alt som det skulle være. I 2010 stod nemlig bannerannonsene for så mye som 78 prosent av de digitale inntektene.

Nina Gade Tenvik

- Å være så avhengig av én inntektskilde er ikke bra for et selskap. Vi har jobbet mye med forretningsutvikling og forsøkt å finne frem til nye kommersielle løsninger som kan skape verdi for våre kunder, samtidig som vi har bevart Kampanjes sjel som nyhetsformidler, forteller Nina Gade Tenvik. Siden 2010 er mye endret og nå står bannerannonsene kun for 55 prosent av de digitale inntektene. Årsaken er at selskapet har lykkes godt med sine nye kommersielle tilbud.

Kundene har ulike kommunikasjonsbehov og det gjelder å ta utgangspunkt i kundenes behov, påpeker Tenvik.

- Bannerannonser er ikke nødvendigvis den beste eller eneste løsningen for alle våre kunder. Vi har nå et mye bredere tilbud. Menyen vår har rett og slett blitt lengre. Nå fungerer vi i stadig større grad som en totalpartner for våre kunder der det handler om å finne riktig kombinasjon av produkter for hver enkelt kunde for å maksimere effekten.

Hun trekker frem jobbannonser, konferansekalender, historiefortelling via byråguiden og utstilling på konferanser som noen eksempler.

Skjermbilde fra kampanje.com
Kampanje.com med responsive design fungerer i alle kanaler

- Å velge CMS er mer enn et giftemål

Helt sentralt i Kampanjes tilbud til lesere og annonsører står altså nettsiden Kampanje.com. Nina Gade Tenvik forteller at de brukte mye tid på å kartlegge markedet og egne behov da de i 2014 ønsket et mer moderne og fremtidsrettet CMS. Til slutt endte de opp med Episerver CMS.

- Vi har en stor og kompleks løsning og var avhengige av et avansert CMS som kunne ivareta våre nåværende og fremtidige behov. I tillegg var det avgjørende for oss at Episerver var en stor og global aktør med jevnlige oppdateringer og et stort nettverk av partnere og utviklere, noe som gav oss nødvendig trygghet.

Å velge CMS er ikke noe enkelt valg. I alle fall ikke for en stor aktør med 55 000 unike brukere i uken og 250 000 sidevisninger.

- Å velge CMS er mer enn et giftemål. Man bytter ikke CMS så lett og valget man tar blir veldig avgjørende for nettsidens fremtid. Vi har så langt ikke angret, smiler Nina Gade Tenvik.

For å implementere den tekniske løsningen har Kampanje samarbeidet med Laboremus og Itch. De bruker stort sett standardfunksjonalitet i Episerver CMS, men har valgt å komplimentere med Cxense som leverer løsning for insight, analytics, søk, Programmatic og personalisering. 


Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?



Bransje



Kampanje


Besøk Kampanje
kampanje.com

kampanje.com