Skiforeningens 3 steg for mer effektiv kommunikasjon

Hva er målgruppen din egentlig interessert i? Skiforeningen har brukt mye tid og energi på at finne ut av akkurat det.

Fantastiske skiforhold i Nordmarka. Fotograf: Haakon Harris.
Fantastiske skiforhold i Nordmarka. Fotograf: Haakon Harris.

Mange nordmenn har stor glede av å gå på ski i preparerte skiløyper i Oslo-marka hver eneste vinter, men de gode skisporene kommer ikke av seg selv. Det vet Skiforeningen alt om. Det er nemlig de som har ansvaret for de 2200 kilometerne med skiløyper som omkranser Norges hovedstad.

For å klare jobben er Skiforeningen avhengig av å få frem at "det snør ikke spor" i digitale og tradisjonelle medier, og på den måten få enda flere til å melde seg inn i foreningen og bidra til finansieringen. Emilie Nordskar som er kommunikasjonssjef i Skiforeningen forteller at organisasjonen har brukt mye tid på å finne ut hvordan man skal balansere interne behov med målgruppens ønsker, slik at effekten blir maksimal.

- Vi har mange aktiviteter gjennom vinteren som vi har lyst til å fortelle om, men når man skjærer alt ned til beinet er det én ting folk lurer på: Hvor er det skiføre? Vi sørger derfor for å gi publikum mye informasjon om snø, men samtidig forsøker vi å pakke det inn på en slik måte at vi også får frem alt det arbeidet som ligger bak de 2200 kilometerne med skiløyper som vi preparerer hver vinter. 

For å lykkes med sitt kommunikasjonsarbeid har Skiforeningen delt sitt arbeid i tre deler: 1) Planlegge. 2) Teste og analysere. 3) Melke.

 

1. Planlegge

I planleggingsfasen prøver Skiforeningen å jobbe som en profesjonell nyhetsredaksjon og planlegger alle aktiviteter som de ønsker å gjennomføre på egne nettsider, Facebook, Instagram, nyhetsbrev, og i tradisjonelle medier. En enkelt tabell tegnet opp på et whiteboard er et viktig verktøy for å i detaljplanlegge og få oversikt over ukens markedsaktiviteter, forteller Nordskar.

Bilde av whiteboard
Slik organiserer Skiforeningen innholdsmarkedsføringen

 

2. Teste og analysere

I andre fase handler det om å teste hvilket innhold som fungerer best. Skiforeningens kommunikasjonsavdeling med fem dyktige medarbeidere måtte etter hvert innse at det faktisk ikke var de som kunne levere det beste innholdet.

- Det kan høres opplagt ut, men for oss var det viktig å innse at de som har best kunnskap om skiføret ikke er vi som sitter på Skiforeningens kontor, men løypemannskapet som faktisk befinner seg ute i skogen. Vi jobber nå systematisk sammen med dem og de leverer nå utrolig mye bra innhold.

Nordskar forteller at det på løypemøtene nå har blitt en kamp om hvem som har levert innhold som har gitt flest "likes". Blant de mest populære motivene, er gjerne bilder av årets første snøfall.

En annen ting Nordskar og hennes kolleger måtte innse etter å gjort en del analyser, var at nyhetsbrevet deres med en rekke saker i liten grad fungerte som ønsket. Etter at de kuttet ned antall saker per nyhetsbrev til maks fire saker, har effekten økt. Søkemotoroptimalisering er et annet tema Skiforeningen nå er nødt til å forholde seg til, forteller kommunikasjonssjefen.

- Ikke gå i fellen å skrive tekster med fagtermer eller ord som ingen bruker når de søker. Tenk søkemotoroptimalisering allerede når du skriver teksten og bruk de ordene folk faktisk søker på. Da kommer siden høyere opp i søkeresultatene.

Et konkret eksempel er det kreative navnet "Rull med oss" som Skiforeningen tidligere brukte på sine nettsider, som nå er erstattet med "Rulleskikurs", noe Nordskar mener bidro til en økning på 25 prosent i antall kurspåmeldinger.

 

3. Melke

Den tredje og siste delen handler om å våge og holde seg til det innholdet brukerne vil ha og ikke falle for fristelsen å komme med så mye annet, bare fordi man selv er lei internt i kommunikasjonsavdelingen av visse temaer.

- Det gjelder å fortsette med det som fungerer og bare gjøre enda mer av det. Fungerer det én gang, fungerer det sikkert flere ganger. Ikke vær redd for å gjenta deg selv og vær litt kynisk innimellom. Om vinteren er folk opptatt av én ting og det er hvor det er skiføre. Det er et spørsmål folk er interessert i fra det første snøfnugget faller om høsten til snøen forsvinner i april. Da må vi fokusere på det.

 

Kort om Skiforeningen

  • Har i dag vel 73 000 medlemmer.
  • Preparerer 2200 kilometer med skiløyper hvert år, noe som tilsvarer strekningen Oslo-Roma.
  • I de mest hektiske periodene er det løypemannskap ute i skogen 18-19 timer i døgnet.
  • Foreningen ble grunnlagt i 1883. Siden oppstarten har deres formål vært å arbeide for «utbredelse av ski-idrett og annet friluftsliv, samt å arrangere Holmenkollrennene».
  • Arrangerer Norges største skiskole, og massemønstringene Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag. Skiforeningen arrangerer World Cup i nordiske grener og har ansvar for drift og utvikling av Holmenkollen nasjonalanlegg. Eier også Skimuseet og driver Holmenkollen Kultur- og Turistanlegg (Norges mest besøkte turistanlegg).
  • Foreningens arbeid finansieres i all hovedsak av medlemskontingenten og støtte fra samarbeidspartnere.
  • Resten av året handler mye om sykling, der Skiforeningen også har gjort et godt stykke arbeid. Med 1000 sykkelruter ute på nettsidene, sykkelbusser, filmer, turtips og sykkelkurs har også de varmere årstidene blitt viktige for Skiforeningen.
  • Du finner Skiforeningen på nettstedet Skiforeningen.no. For å lage deres nettløsning har man brukt en standard Episerver CMS-løsning.

 

http://www.skiforeningen.no

 

Ønsker du å lære mer om Skiforeningen og hvordan de bruker content marketing i sitt arbeid for å rekruttere medlemmer, se gjerne denne video:

 

Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?



Bransje



Skiforeningen


Besøk Skiforeningen
www.skiforeningen.no

www.skiforeningen.no