10 grunner til å satse på mobilen

De fleste større nettsider er nå mobiltilpasset, men kvaliteten er dessverre ikke alltid like god. Den som slurver får betale dyrt.

Eksempel på www.hurtigruten.no basert på Episerver CMS og med responsivt design som gjør at det fungerer utmerket også på mindre skjermstørrelser.
Eksempel på www.hurtigruten.no basert på Episerver CMS og med responsivt design som gjør at det fungerer utmerket også på mindre skjermstørrelser.

Det er ikke uten grunn at ekspertene på brukeropplevelse snakker stadig mer om mobilen og viktigheten av å skape gode opplevelser når man surfer på den lille skjermen. For mange bedrifter og organisasjoner står nå mobilen allerede for mer enn halvparten av all netttrafikk.

1. Om din nettside er vanskelig å bruke på en mobil, sender du kundene til dine konkurrenter

61 prosent sier de raskt klikker seg videre om de ikke umiddelbart finner det de er på jakt etter, viser Reasons to Go Mobile fra Google.

2. En mobilvennlig nettside gir deg mer trafikk

74 prosent sier at sjansen for at de returnerer til en nettside øker om nettsiden er mobilvennlig, viser What Users Want From Mobile Today. Google som er en viktig trafikkilde for mange nettsider, favoriserer nå mobilvennlige nettsider i sitt søk.

En hand som holder i en Iphone
Å ha mobilvennlige sider er viktigere og viktigere

3. Førsteinntrykk er viktig

46 prosent sier de ikke vil returnere til en nettside som fungerer dårlig på mobil, mens 57 prosent ikke vil anbefale den videre til andre. Det fremkommer av rapporten What Users Want From Mobile Today. Det er med andre ord ikke sikkert du får to sjanser, så førsteinntrykket du gir er viktig.

4. Kundereisen starter ofte med mobilen

Selv om det ikke alltid er mobilen som brukes når et kjøp faktisk gjennomføres eller et skjema fylles ut, er mobilen ofte sentral i en tidlig fase av kjøpsprosessen. Det fremkommer blant annet i rapporten The New Multi-screen World.

5. Gode mobile opplevelser gir økt omsetning

67 prosent sier at sjansen øker for at de handler på nett eller bruker en tjeneste om nettsiden er mobilvennlig, viser rapporten What Users Want From Mobile Today. Norske nettbutikker bekrefter funnene; med gode mobilvennlige nettsider der også kasseløsning er tilpasset de minste skjermene, øker konverteringsraten fra mobilen. 

Les også:  Slik fungerer Episerver - Mobile løsninger slik de bør være

 

6. Lavere kostnader og økt effektivitet

Om de besøkende ikke finner det de trenger, kan dette gi flere henvendelser til de som håndterer kundeservice, noe som i mange tilfeller er kostbart for bedriften. Med en god mobil nettside blir kundene mer selvhjulpne og de ansatte kan bruke tiden på salg og ikke på å besvare trivielle spørsmål som burde ligge lett tilgjengelig på nettsiden.

7. Mobilen gir bedriften bedre rekkevidde

Kunder på jakt etter en vare eller tjeneste på bytur eller på et kjøpesenter har kanskje ikke din bedrift på radaren, men om kunden søker med mobilen for å finne rette stedet å handle, kan din bedrift stikke av med salget om du er synlig og har brukervennlige nettsider.

 

8. Dine kunder forventer en god mobil opplevelse

66 prosent sier at en dårlig mobil opplevelse kan svekke deres forhold til en merkevare de i utgangspunktet virkelig liker, viser tall fra Gartner.

9. Mesteparten av trafikken kommer nå fra mobile enheter

I stadig flere bransjer er trafikken fra mobiltelefoner og nettbrett nå mer enn halvparten av all trafikk. Nettbrett-trafikken har riktignok stagnert, men trafikken fra mobilen fortsetter å vokse. Det blir stadig viktigere for nettsideeiere å fokusere på mobilen som primærkanal, mens desktopen bør nedprioriteres; noe som mange eksperter nå omtaler som «mobile first».   

10. Lite mobiltrafikk kan være et tegn på at du er i trøbbel

Ofte hører vi at mobiltrafikken fortsatt er så liten at det ikke er rasjonelt å bruke så mye tid på å forbedre den mobile opplevelsen. Til etternølerne vil vi påpeke at mange nettsideeiere som har gjort store oppgraderinger av sine nettsider, melder om stor vekst i mobiltrafikken i etterkant av egne forbedringer.

Ønsker du mer informasjon?



Fagområde

Produkter