4 av 10 synes mobiltilpassede nettsider er vanskelige å bruke

Det holder ikke med en mobiltilpasset nettside. Om kvaliteten er for dårlig, forsvinner de besøkende og mange kommer aldri tilbake. Det er ett av flere interessante funn i en fersk mobilundersøkelse.

4 av 10 synes mobiltilpassede nettsider er vanskelige å bruke
4 av 10 synes mobiltilpassede nettsider er vanskelige å bruke

I rapporten «Mobilanvändarundersökning 2015» laget på oppdrag av EPiServer fremkommer det at hele 38 prosent synes mange mobiltilpassede nettsider er vanskelige å bruke, mens kun 32 prosent jevnt over er fornøyde.

Situasjonen har blitt betydelig bedre i løpet av de to siste årene, men fortsatt sier for eksempel 33 prosent at det er vanskelig å klikke på lenker da de er for små, mens nesten like mange (30 prosent) irriterer seg over at man må scrolle nedover eller sidelengs. 

Hvis en mobil nettside er vanskelig å bruke, forlater 39 prosent nettsiden for å så aldri komme tilbake. Bare 11 prosent fortsetter til tross for vanskeligheter.

Last ned Mobilanvändarundersökning 2015 her.

Noen interessante funn i undersøkelsen:

  • 32 prosent synes at mobiltilpassede nettsider er lette å bruke. 38 prosent synes mange nettsider er vanskelig å bruke.
  • Vel 9 av 10 har opplevd problemer med å surfe på mobiltilpassede nettsider.
  • 33 prosent sier at det er vanskelig å trykke på lenker da de ofte er for små for skjermen.
  • Nesten hver tredje (30 prosent) irriterer seg over at man må scrolle til siden eller nedover.
  • 50 prosent forlater en nettside om den fungerer dårlig på mobilen. Nesten like mange (46 prosent) venter i stedet til de kan besøke nettsiden via en datamaskin. 
  • Bare 11 prosent fortsetter å bruke en nettside som er vanskelig å bruke på mobilen.
  • De vanligste stedene å surfe på mobilen er hjemme (74 prosent), kollektivtrafikken (37 prosent) og jobben (30 prosent). Kun 20 prosent sier de ofte bruker mobilen på kafé, restaurant eller i butikken. 
  • Om en mobiltilpasset nettbutikk er vanskelig å bruke, sier 40 prosent at det er mindre sannsynlig at de handler der.
  • Kun 3 prosent sier at de tar kontakt med selskapets kundeservice-avdeling om mobilopplevelsen ikke er i henhold til forventningene. Samtidig er det kun 1 av 100 som tar seg bryet å dele sine dårlige mobilopplevelser i sosiale medier.  
  • Kun 6 prosent synes apper er vanskelig å bruke.

Det er EPiServer som har utarbeidet rapporten i samarbeid med analysebyrået Cints. Undersøkelsen er basert på svar fra 1038 personer i Sverige og er gjennomført i juni 2015.

Last ned Mobilanvändarundersökning 2015 her.


Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?



Fagområde