Content marketing og kanelboller

Innholdsmarkedsføring var temaet da over 300 forventningsfulle redaktører møtte opp denne uken til EPiServers andre nettredaktørfrokost i år.

Jens Løland snakker hvordan Norrøna arbeider med digital markedsføring.
Jens Løland snakker hvordan Norrøna arbeider med digital markedsføring.

Foredragsholdere fra blogg.no, Norrøna og Skiforeningen delte sine erfaringer om hvordan de jobber med innholdsmarkedsføring som et av de viktigste verktøyene for å tiltrekke seg nye kunder og skape tettere bånd til eksisterende. 

Nettredaktørfrokosten ble streamet av vår samarbeidspartnere 23 Video. Du kan se opptaket under respektive seksjon i denne artikkel.

 

Innholdsmarkedsføring - Kjetil Manheim

Første foredragsholder, Kjetil Manheim fra Mediehuset Nettavisen og blogg.no, presenterte temaet innholdsmarkedsføring i kontekst av hans lange erfaring i reklamebransjen. 

Innholdet er viktigst

- Det er innholdet i seg selv som er viktig, ikke formen det blir plassert i. Innholdsmarkedsføring kan støtte og forsterke en kampanje, sa Kjetil.   

Innholdsmarkedsføring er nyttig innhold som brukeren selv velger å ta del i. Opplever brukerne at innholdet er nyttig eller engasjerende, er det også større sjanse for at brukeren også deler det med andre.  

Bannerannonser når ikke lenger frem

Kjetil Manheim fortalte om den store oppgangen i bruk av AdBlock, en plugg-inn til nettleseren for å fjerne annonser. AdBlock gjør det vanskeligere å tvinge reklame på brukeren. I motsetning til reklame som avbryter og forstyrrer, er innholdsmarkedsføring en mer effektiv måte å kommunisere et budskap på. 

Bedre treffsikkerhet

Kjetil trakk frem undersøkelser som viser at det er 60 prosent mer sannsynlig at personer som bruker innholdsmarkedsføring, faktisk er på jakt etter produkter, sammenliknet med de som ser vanlig reklame.

 
Kjetil Manheim fra Mediehuset Nettavisen og blogg.no

Norrøna - Jens Løland

- Kundereisen starter sjelden med salg av klær i en butikk, fortalte Jens Løland fra Norrøna. 

- Takket vare innholdsmarkedsføring har mange god kjennskap til hva vi står før og hva de kan forvente av våre produkter allerede før de kjøper sitt første plagg. 

Ønsker å være en inspirasjonskilde

Jens fortalte om hvordan de ønsker å bygge en relasjon med sine kunder: 

- For oss er det viktig at våre kunder kan identifisere seg med Norrøna. Derfor gjør vi alt vi kan for å vare en inspirasjonskilde. Innholdsmarkedsføring er vårt desidert viktigste verktøy for dette. 

Dokumenter alt

Jens trakk også frem vekten av hele tiden å dokumentere så mye som mulig fra ulike deler av organisasjonen med bilder og video. Dette kan gjelde alt fra idémøter til hvordan prototyper utvikles og deretter testes i ekspedisjoner av Norrønas ambassadører - personer som er eksperter innen sitt område og som lever og ånder for de de driver med. 

 

Mennesker kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det.
Mener Jens Løland

Norrøna har en dedikert avdeling for innholdsmarkedsføring med høy kjennskap til produktene, noe mange organisasjoner kan misunne dem. 

Jens la til hvor viktig det er å sørge for at bilder og nettsted er optimaliset for Googles bildesøk, fordi bildesøk blir mer og mer vanlig. 

 

I pausen serverte country manager Gøran Hüllert sin berømte “fika”, nemlig de enorme kanelbollene EPiServer etter hvert har blitt kjent for.

 

 

6 steg for å skape et stort publikum - Eivind Lærum

EPiServer Norges representant på scenen, Eivind Lærum (som selv omtalte seg som “produktplassering”), viste hvordan man effektivt kan skape blogginnlegg i en EPiServer Commerce-løsning. Eivind delte seks praktiske steg som kan brukes som en oppskrift når man går i gang med innholdsmarkedsføring. Fremgångsmåten er fra Content marketing institute. De studerte organisasjoner som lykkes med innholdsmarkedsføring og identifiserte hva de gjorde.

Union mellom kompetanse - lidenskap - nisje

1. Finn din "sweet spot"

Dette er skjæringspunktet mellom hva du kan og hva du brenner for. Du må vare dyktig på det du ønsker å kommunisere, og du må også ha en lidenskap som skinner gjennom til publikum.

2. Finn din innholdsnisje

Det er ikke nok at du er flink og brenner for noe. Går du bredt ut, er det en risiko at markedet allerede er mettet på informasjon, og det kan vare vanskelig å nå gjennom i bruset fra andre. Du bør heller prøve å finne din innholdsnisje som gjør at du kan bli ledende innenfor ditt område.

3. Bygg et fundament

Innhold kan for eksempel være en blogg, YouTube-video eller podcast. Du skal også konsentrere deg om en hovedplattform som du selv eier for distribusjon av innholdet og levere jevnlig over lang tid.

4. Høst besøkende

Gjør alt for å beholde eksisterende tilhengere og rekruttere nye gjennom å sørge for god søkemotoroptimalisering. Sørg for at det er en lav terskel for å bli nyhetsabonnent. De fleste eksperter mener e-post er mer verdifull sammenliknet med en like i sosiale medier.

5. Diversifiser budskapet

Lever budskapet ditt gjennom flere kanaler - blogg, print, sosiale medier, events osv.

6. Tjen penger på innholdet

I begynnelsen må fokus være på å bygge et lojalt publikum. Formålet med innholdsmarkedsføringen må først og fremst være å tjene publikum. Deretter kan du plassere dine produkter i innholdet eller på andre måter tjene penger på dine relasjoner. Det er også en mulighet for at du finner nye måter å tjene penger når du jobber i prosessen med innholdsmarkedsføring.

 
Eivind Lærum - Episerver og innholdsmarkedsføring. Emlie Nordskar - skiforeningen (19 minuter 20 sekunder inn i video).

Skiforeningen - Emilie Nordskar

Vær relevant

Ilustrasjon - hva ønkser du å si i union med hva publikum ønsker å høre

Kommunikasjonssjef i Skiforeningen, Emilie Nordskar, fortalte hvor viktig det er å være relevant i budskapet. Hva er egentlig målgruppen din interessert i? Skiforeningen har brukt mye tid og energi på at finne ut av akkurat det, fortalte hun i sin presentasjon. 

Jobbe som en redaksjon

Skiforeningen prøver å jobbe som en redaksjon og planlegger alle markedsaktiviteter. En dedikert whiteboard kan vare til stor hjelp for å i detaljplanlegge og få oversikt over ukas markedsaktiviteter. 

Bruk kolleger ute i felten

- Få med de personer som ikke sitter inne på kontoret. Det er et hot tips, sa Emilie videre i sin presentasjon. 

- Bruk personer fra forskjellige avdelinger, og be dem fortelle sin historie. Av det blir det interessant innhold. 

Ikke kommuniser for mye innhold samtidig

I begynnelsen av satsingen på innholdsmarkedsføring gjorde Skiforeningen feilen å ha altfor mange artikler i nyhetsbrevet. Etter å ha målt hvilke artikler som faktisk fungerte, har de nå maks fire saker per nyhetsbrev. 

- Gjennom å tørre å kutte ned på det vi ønsker å si, får vi bedre gjennomslag, sa Emilie. 

Bruk ord som folk søker på

- Ikke gå i fellen å skrive tekster med fagtermer eller ord som ingen bruker når de søker. Tenk søkemotoroptimalisering allerede når du skriver teksten. Da kommer siden høyere opp i søkeresultatene. 

Et eksempel Emilie fortalte om, var dette: Istedenfor å bruke uttrykket “Rull med meg”, gikk Skiforening over til ordet folk søker på - nemlig “rulleski”.

Gjenta det som fungerer

- Fungerer det én gang, fungerer det sikkert flere ganger. Ikke var redd for å gjenta deg. Tørr å fokusere på det som fungerer og melk det for det det er verdt, avsluttet Emilie.


Finn flere artikler for deg som


Ønsker du mer informasjon?