Google straffer sider som ikke er mobiltilpasset

Google oppdaterer i disse dager sin algoritme for å fungere bedre med nettsider som er tilpasset mobil.

Episerver støtter responsive design og er en fleksibel plattform for utviklere som lager nettsteder som skal fungere i alle ulike kanaler.
Episerver støtter responsive design og er en fleksibel plattform for utviklere som lager nettsteder som skal fungere i alle ulike kanaler.

EPiServer har god støtte for de nye endring som i medier blir omtalt som #mobilegeddon. Endringen påvirker bare søk som gjøres fra mobil og skal sikre en bedre brukeropplevelse. Dette stiller krav til nettsidene dine, som må laste raskt samt være enkle å navigere med berøringsfunksjonalitet på mobil. Oppfyller du ikke dette, risikerer du å komme lenger ned i søkeresultat og fare for at du å gir bort verdifull trafikk til dine konkurrenter. 

Jo mer vi søker på nettet via våre mobiltelefoner, desto viktigere blir det at innhold er tilpasset disse enhetene så det enkelt går an å lese det

Sier en representant fra Google.

Hvordan påvirker dette meg?

For deg som har en nyere nettløsning (maks et par-tre år) og bruker EPiServer 7 og oppover, så har du mest sannsynlig implementert responsivt design. Det vil si, innhold tilpasser seg automatisk skjermstørrelsen. I så fall vil du komme godt ut av de nye endringene fra Google. 

Hvis du derimot har en eldre nettløsning kan du ha grunn til å undersøke litt nærmere. EPiServer støtter de nye endringene fra Google også i eldre versjoner, men malverket må være tilpasset mobil. Dette er sjelden ivaretatt i eldre nettløsninger.

Du kan selv teste hvor mobilvennlige nettsider du har med Google's Mobile-Friendly Test . NB: Vær klar over at du kun tester én side om gangen med dette verktøyet. For en mer grundig test anbefaler vi Google Webmaster Tools.

Våre konverteringer skjer i hovedsak fra PC, så dette påvirker vel ikke meg?

Nja. Det trenger ikke å bety at brukere på mobil ikke påvirker antallet konverteringer. En kunde kan starte sin kundereise med å besøke nettstedet ditt via en mobil på bussen på vei hjem fra jobb og bruke nettbrett hjemme i sofaen for å lære seg mer om dine produkter. Konverteringen skjer til slutt først dagen etter, når kunden er på jobb og via en PC. Uten treff i det mobile søket ville kunden aldri funnet deg, og dette kan altså resultere i en tapt konvertering.

Slik går du videre

Ta kontakt med din partner eller oss i EPiServer om du er usikker på hvordan du skal gå videre for å sikre deg fortsatt god trafikk fra Google. Du kan også lære deg mer om søkemotoroptimalisering på kurset Digital markedsføring med EPiserver

 

Ønsker du mer informasjon?